Det er utroligt ikke flere tænker over hastigheden

Nu har jeg været i branchen i mange år og udført teknisk optimering i mere end 20 år. Det er dog underligt når jeg tænker over det at ikke flere virksomheder tænker mere mere over hastigheden end det gør. Jeg har prædiket om hastigheden har indflydelse på ens placeringer i mange år, og selv dengang jeg startede med det sagde de store virksomheder/navne i branchen at det var noget vås.

Dengang var det en indirekte forbedring på søgemaskinerne der var tale om. fx hvis en side er hurtig, så ville der være større potentiale for at brugeren klikkede sig videre (dermed lavere afvisningsprocent). Men der var også større potentiale for at brugeren rent faktisk konverterede til kunde. I dag er det så Google der taler om hastigheden på hjemmesider, og nu begynder hjemmesideejere så småt at tænke på hastigheden. Men hvorfor er der ikke flere der gør det? Og hvorfor tænker virksomhedsejerne ikke over det allerede i første omgang når de skal finde design, plantform etc. til deres hjemmeside eller webshop?

Hvorfor tænker virksomhederne ikke mere over det?

Jeg ved det reelt ikke, men et bud set ud fra min erfaring, siger at grunden til de ikke tænker over det allerede fra start, er fordi de meget mere ser på hvilke funktioner får vi og hvor flot ser designet ud. Mange tænker endda også, det ville være så fedt med animerede elementer og billeder der flyver ind fra venstre til højre. Men de tænker ikke videre over hvad der reelt konverterer, hvad der bliver set og hvad der reelt er brug for i sidste ende.

Det samme gælder de større mediehuse, SEO virksomheder og reklamebureauer som tilbyder at lave hjemmesider. De tænker også, hvordan kan vi få så mange funktioner til den billigste pris, aka kan vi købe et tema som dækker alle kundens behov og mere til. Og måske endda også med mange fede funktioner og muligheder så de skal lave så få tilpasninger som muligt og tjene kassen på at lave en hjemmeside som kunden bliver glad for på den korte bane.

Ja, det er noget af en udtalelse at komme med, men faktum er at i min tid som programmør med speciale i netop hastighed og teknisk optimering. Så lider ca 8 ud af 10 hjemmesider under netop dette problem. At nogen har lavet en hjemmeside som de selvfølgelig er glade for, men ikke kender konsekvensen af.

Konsekvensen af dette

Konsekvensen er at den kunde de har lavet en hjemmeside for, i sidste ende skal have lavet et nyt tema som selvfølgelig kan det kunden skal bruge og det kunden efterspørger. Og selvfølgelig det man som ekspert og den der burde vide noget om det anbefaler man også får bygget ind i temaet.

Tænk derfor over hvad du har brug for som kunde, og er du leverandør så tænk over om kunden i virkeligheden har brug for det eller om kunden er bedre tjent med en side der i stedet er hurtig. Læs mere om resultatet af at vælge det rette tema og bygge funktioner som kunden har brug for.

Kommentarer

  1. Tak for et spændende indlæg, Kim.
    Der er ikke meget ved at sidde og vente på at et sløvt site loader – og endnu mindre ved at have en slå placering på google.
    Jeg har tjekket dit site, og du har jo rigtig gode tips til at optimere tingene 🙂