Hvad er afgørende for, at arbejdsdagen bliver god?

For nyligt lavede Woohoo.inc en undersøgelse, der blandt andet belyser, hvad der gør en arbejdsdag god for de fleste. I denne artikel giver jeg dig en opsummering af undersøgelsens resultater.

De fleste mennesker bruger mindst otte timer dagligt på at arbejde. Det bliver til ekstremt mange timer i løbet af et liv, og timerne kommer ikke at føles som færre, hvis man ikke føler sig veltilpas på jobbet.

Derfor er det meget vigtigt at prioritere arbejdsglæde højt. Er man ikke glad for sit job, bør man arbejde aktivt på at ændre situationen.

Woohoo.inc lavede for nyligt en undersøgelse om velvære på arbejdspladsen. På baggrund af undersøgelsen har holdet bag isoleret de fem vigtigste faktorer for, at gennemsnitsmennesket får en god arbejdsdag.

Ligeledes viser undersøgelsen, at det folk, som har flest gode arbejdsdage, er os danskere, og det er jo herligt at vide – så langt så godt!

Disse fem faktorer kan påvirke arbejdsdagen positivt

Det er naturligvis forskelligt fra person til person på, hvilke faktorer der har betydning for, hvorvidt arbejdsdagen bliver god eller ej.

Derfor er det ikke sikkert, at de fem faktorer, jeg præsenterer herunder, rammer plet hos dig. Faktorerne er dog et udtryk for, hvad der er vigtigst for flertallet, når det kommer til at have en god arbejdsdag.

  1. Det har stor betydning for arbejdsglæden, om man løser opgaver, man synes, er meningsfulde
  2. Graden af frihed. Desto større frihed til at gøre tingene på sin egen måde, desto større er arbejdsglæden for det meste
  3. Hvis man laver noget, man er stolt af, har det typisk en positiv indflydelse på ens arbejdsglæde
  4. Glæden ved at arbejde påvirkes af ens kolleger. Har man det sjovt med kollegerne, er man generelt gladere for at gå på arbejde
  5. Glæden ved at løse de opgaver, man bliver tildelt, har betydning for ens arbejdsglæde

Ovenstående kommer måske ikke som nogen kæmpe overraskelse. Til gengæld vil det nok overraske dig lidt, at Woohoo.inc’s undersøgelse antyder, at bonusser, forfremmelser, personalegaver, såsom dyre Bloomingville-møbler, og lignende ikke har enormt stor betydning for arbejdsglæden for langt de fleste.

Igen vil jeg dog meget gerne understrege, at det er forskelligt fra person til person, hvad der får arbejdsglæden til at eksplodere.

For nogle karrierestræbere vil skulderklap i form af bonusser og lignende uden tvivl bidrage til at øge humøret og lykkefølelsen. Undersøgelsen her viser dog, at der for langt de fleste er andre ting, som er væsentligt vigtigere. For langt de fleste er det dog andre ting, der er vigtige.

Ved du, hvad der er vigtigt for dig?

Så brug den viden på at blive gladere på dit arbejde. Du ved, hvad der kræves, så er det bare at tage tyrene ved hornene og bringe de facetter i spil, der gør dig lykkelig.