Derfor er det en god ide at få lavet en DISC analyse

Hvis du har arbejdet som telefonsælger eller bare sælger, så har du helt sikkert stødt på begrebet “DISC profil”, og det er et meget vigtigt begreb. En DISC profil er et værktøj, man kan anvende for at få forbedre ens indsigt i sig selv og sin kommunikation. Man kan anvende værktøjet til at få en bedre forståelse for, hvordan mennesker kommunikerer og interagerer med hinanden. Dette værktøj har en meget stor værdi i følgende situationer: gruppe-, ledelses- og individudvikling.

Kort sagt: DISC er en meget populær og ofte anvendt personlighedstest, som kan bruges til at hjælpe dig med at forstå dig selv og andre på en bedre måde. Man skaber altså et fælles sprog, så man forstår hinanden.

Hvor kommer ordet DISC fra?

Mange års forskning har vist, at det er muligt at dele personlige egenskaber op i fire forskellige kategorier – eller adfærdsmæssige stile. Hvert bogstav i DISC er en profil, og hver profil har en farve.

Der er følgende profiler og farver:

  • (D) Dominant: Rød
  • (I) Indflydelse: Gul
  • (S) Stabil: Grøn
  • (C) Konformitet: Blå

Man kan gætte sig lidt frem til, hvilken kategori, man selv er – men det er nødvendigt at foretage en DISC analyse for at få det mest korrekte resultat, fordi DISC bliver brugt i en professionel sammenhæng.

Dette kan du bruge en DISC til i praksis

Man kan bruge en DISC til at hjælpe sig selv og sit team. DISC’en bruges altså i professionelle sammenhænge og kan specifikt hjælpe dig eller jer med følgende:

  • Øge selvindsigt (hvordan håndterer konflikter, hvorfor får du stress, hvordan håndterer du problemløsning)
  • Forbedre teamwork og minimere eventuelle fremtidige konflikter i jeres gruppe
  • Positivt udvikle dit salgsarbejde, så du hurtigt kan identificere og matche en kundes købestil og kommunikation
  • Hjælpe dig med at blive en mere respekteret og effektiv leder, fordi du lærer at forstå, hvad der driver dine medarbejdere, og hvad de værdsætter

Sådan bestemmes din individuelle DISC profil

Man bestemmer din DISC profil ved at få dig til at besvare 28 spørgsmål, hvert spørgsmål har 4 forskellige svaralternativer. Denne test tager typisk 10-15 minutter at gennemføre. Det går meget hurtigt, tidsinvesteringen er meget lille i forhold til den viden og kompetencer, man får ud af testen. Der er mange muligheder for anvendelse, og den bliver brugt i små til store virksomheder, internationale virksomheder og mange andre steder. De bruger dem allesammen til at få mere produktive teams, udvikle meget effektive ledere, forbedre kundeservice ved at matche kommunikation med kundens profil og meget andet.

Skriv kommentar

*