Six Sigma Fænomenet

Arbejder man på den økonomiske side af virksomhedsdrift og kender man kun i begrænset omfang til Six Sigma metoden, er det på tide at lære noget nyt. Six Sigma er et af de mest populære fænomener indenfor innovationsledelse.

Six Sigma metoden er en forbedringsmetode, der blev udviklet i 1980erne af Motorola. Siden da har det meste af verden fået øjnene op for konceptet, der går ud på at forbedre en virksomheds præstation og interne arbejdsmetoder ved hjælp af data og statistisk analyser. Metoden kan også bruges til at sikre, at nye processer med løbende kontrol fortsat fungerer som tiltænkt og dermed at firmaets penge bliver brugt optimalt.  Ifølge Six Sigma er målet for en virksomhed, som bruger Six Sigma, at nå en fejlprocent, der højst er på 6 Sigma. Det svarer til at gøre tingene korrekt 99,9967 % af tiden.

Kort sagt er Six Sigma en værktøjskasse med avancerede statistiske værktøjer, en fokuseret tilgang, som går i dybden med enkelte dele af arbejdsprocessen, men hvor den overordnede sammenhæng bevares. Six Sigma er en metode som, hvis anvendt korrekt, kan forbedre organisationens performance, og som gør processerne mere robuste.

For tiden findes der masser af muligheder for at blive klogere på Six Sigma metoden uden at skulle betale i dyre domme for kurser, foredrag og seminarer. F.eks. kan du samle en bog op hos din nærmeste boghandel, eller, hvis det regner eller du bare generelt har for travlt, kan du bestille en bog om emnet på nettet.

God fornøjelse.

Skriv kommentar

*