For mange mennesker er deres bil det kæreste eje, og det kan vi sådan set godt sætte os ind i. Det at have en bil kan bidrage utroligt positivt til hverdagen og skabe både frihed, tid og oplevelser. Derudover er en bil ofte en af de største investeringer, man foretager igennem et menneskeliv. Undersøgelser viser desuden, at den gennemsnitlige bilpendler bruger 146 timer om året på at pendle til og fra arbejde.
Når man investerer så meget tid og penge i en genstand, vil man helt naturligt skabe et bånd til det. Af præcis denne årsag er det også vigtigt, at man husker at passe på sin bil. Der er mange måder at servicere sin bil, og denne artikel vil fokusere på brugen af rustbeskyttelse.
Hvad er rust?
Rust er navnet på resultatet af en kemisk forbindelse imellem jern og ilt. Det korte svar er, at rusten tærer metallet, og på den måde kan skabe huller og revner i bildele. Problemet kommer når bilen skal til syn, da man ikke kan få synet en bil, hvor rusten kan være til skade for personer. Det betyder samtidig, at hvis man har en skærm på bilen, hvor rusten har dannet en skarp kant, så kan den ikke gå igennem syn. Begrundelsen for dette er, at man ved en personpåkørsel kan risikere større skader på personen. Udover problemet med syn vil en bil med rust også falde markant i værdi.
Større chancer i Danmark
I Danmark har vi generelt en større chance for at danne rust i vores køretøjer, da vores klima danner de helt perfekte forhold for rusten. Vi har ofte hårde vintre, og i disse er vi gode til at sprede salt på vejene, så ikke de bliver glatte. Det er dog sådan, at det er kombinationen af salt og fugt der giver risiko for rust i undervognen.
Hvad skal jeg gøre?
Hvis der aldrig er blevet lavet rustbeskyttelse, eller nogen andre prævensive forholdregler, kan det være en god ide at starte med et rusttjek. Hos Dinitrol i Næstved foretages gratis rusttjek, hvor man kan komme ned helt uforpligtigende, og få tjekket hvordan status er på bilen. Man behøver ikke at bestille tid, men kan blot komme ned og få lavet tjekket.
Når det gælder forebyggelse arbejdes der med undervognsbehandlinger. Det øger bilens sikkerhed ved at beskytte essentielle dele, og samtidig værdien på bilen da det giver købere en sikkerhed om, at bilen er blevet behandlet ordenligt. Typen af behandling kan variere meget fra bil til bil, og bør besluttet af en professionel.
Når det omhandler hyppighed, anslår man at en ny bil, vil have brug for en undervognsbehandling hvert andet år, og at behandlingerne bør stige i hyppighed jo ældre bilen bliver.