Mange er forvirrede, når de skal tage stilling til, hvilken tryksag, der er mest optimal til virksomhedens budskab eller tilbud. Er det et løsblad, en flyer, en brochure, folder eller noget helt femte?. Læs med her og få en forklaring til de forskellige tryksager.
Løsblade defineres som enkelte sider eller ark uden fals (uden fals betyder, at tryksagen ikke er foldet). Løsblade kan være i forskellige formater, og der kan være tryk på både for- og/eller bagside, men der kan ikke være flere sider end for- og bagside.
Budskabet skal være enkelt og nemt at afkode for modtageren, og kan typisk være et konkret tilbud, info om et nært forestående arrangement eller begivenhed, en restaurant, natklub, en butiks åbningstider eller lign.
Løsblade bruges ofte som flyers til uddeling, fordi de er håndterlige og nemme for modtageren at tage med. Det er også oplagt for butikker eller webshops at sende en flyer/løsblad med varerne ud af butikken med et nyt relevant tilbud eller info om en kommende event. Eller hvis man sender fakturaer med posten, er det oplagt at vedlægge et løsblad/en flyer med et aktuelt budskab. Kunden kender dig i forvejen og er derfor mere modtagelig for dit budskab eller tilbud. Samtidig ved du i begge tilfælde, at det er den helt rigtige målgruppe, fordi det er kunder, som allerede HAR handlet hos dig, så hitraten bør være højere end ved tilfældig omdeling.
Hvis der er brug for mere end en enkelt side/ark, er der tale om en brochure eller folder, som kan være 4-sidet, 8-sidet, 3-fløjet eller 4-fløjet og med forskellige fals-typer (fals typerne beskriver den måde brochuren eller folderen er foldet på).
En brochure/folder bruges ofte til formidling af information om virksomheder eller deres produkter/services (profilbrochurer). Der kan også være tale om beskrivelse af en turist attraktion, en begivenhed eller lignende, som kræver lidt mere forklaring/illustration.
Det er dog af afgørende betydning, uanset hvilken tryksag, man vælger, at man gør sig helt konkrete overvejelser omkring, hvilken viden man ønsker at berige verden med, og hvad, der skal få folk til at modtage den pågældende tryksag, læse den og reagere på den. Ellers vil indsatsen blot være skønne spildte kræfter.
Der er mange muligheder for at tilføre tryksagerne en ekstra dimension med specielle effekter, som tryklak, præg, specialfarver, lækkert papir mm. – Effekter som, når de er brugt rigtigt, kan understøtte budskabet, og give modtageren en fornemmelse af, at der er tale om en seriøs budbringer.