Hvorfor leg er det bedste for en voksne barne hjerne?

Hvad er leg?

Leg er simpelthen en tid for børn at bruge deres legetøj og have det sjovt … eller i det mindste det er, hvordan det ser ud.
En dag så jeg mine tre børn lege. Min ældste dreng, Miggy (7 år gammel) tog sine legoklodser mens hans yngre søskende, Julia og Mikee omringet ham. Straks blev de ingeniører og begyndt at arbejde. Nogle gange, ville man sige “Hey, mine er højere end din !,” udfordrer de to andre til at arbejde hårdere. Men nu og da også ville et tårn bryde ned, forlader sin maker i bunden af ​​løbet igen. Endelig Miggy, stablet de længere blokke i bunden, og de kortere på toppen, et stærkt fundament for hans tårn. “Aha, jeg vinder!” erklærer han.
Det er fantastisk at se, hvordan børn lærer på deres ow … gennem leg. Leg er en vigtig del af læringsprocessen, da det rører kognitive, den affektive og psykomotoriske dimensioner af et barn.
Kognitiv Development-Play giver børn mening, i deres verden. Eksperter henviser til dette som de kognitive fordele ved at spille. I deres leg, Miggy, Julia og Mikee demonstrerede de fire elementer af kognitiv udvikling beskrevet af Perkins (1984):
1. Problemløsning. Ved at sammenligne højden af ​​deres blokke, bliver de introduceret til begrebet størrelse.
2. Self-overvågning. Gennem deres leg, besluttede de på deres eget, som blokerer for at placere, tage ud eller udskifte; der skal gå først, og hvilke der skal være næste.
3. Mental planlægning. Miggy fandt en strategi for at skabe et godt fundament for hans tårn.
4. Evaluering. Efter at evaluere alle deres arbejde, Miggy erklærede sig selv for “vinder”.
I dag er der mange pædagogisk legetøj, der har været nyttige for den kognitive udvikling af børn som form sorteringsanlæg, scrabble og Kryds og bolle. Men overraskende nok, kan selv de simpleste genstande såsom sten og blade forvandles til pædagogisk legetøj, der kan bruges til optælling, eksperimentere, etc.
Affective-Development: du læser digtet “Alt hvad jeg behøver at vide, jeg lærte i børnehaven” af Robert Fulghum? Digtet opregner de grundlæggende regler, som vi gentagne gange blev fortalt i børnehaven, såsom deling og sige “undskyld”. Regler, der syntes så simpelt, men alligevel så anvendelig i vores voksne år. Læsning gennem digtet, det er fantastisk at se, hvordan de grundlæggende erfaringer i livet var blevet undervist i vores tidlige år, men vi på en måde har glemt. Kunne det være hovedsagelig fordi vi har glemt, hvordan man spiller?
Gennem leg, børnene lærer sociale færdigheder, såsom deling og på skift. Som børn, fik vi at vide, “Put tingene tilbage hvor du fandt dem”, “Ryd dit rod op” og “Play fair”. Disse er de grundlæggende regler for vores barns leg. Plus selvfølgelig den konstante påmindelse om ikke at ramme nogen, og siger undskyld, når du såre nogen. Sandelig, er det grundlæggende i disciplin læres gennem leg.
Som vi selvfølgelig gennem voksenalderen, er det også de færdigheder, som vi opdagede gennem de spil, vi spillede på legepladsen, som vi forsøger at forfine – vores følelse af sikkerhed og fare, frihed og grænser, samarbejde og teamwork.
Psykomotorisk-Development kan heller ikke underminere gavn for børnene legeredskaber på et barns psykomotorisk udvikling. Et forskningsprojekt ved Duerr Evaluering Resources afslører, at “legepladser tilbyder spædbørn og småbørn en base for enkel motor og motion leg og skabe et miljø for at fremme disse færdigheder.
Manglen på fysisk kondition blandt børn udgør en fare for deres sundhed som voksne, og legepladsudstyr er en avenue for at fremme fysisk aktivitet for børn. ”
Det kan være svært at tro, men tanken om legepladser og barndom bør ikke sidestilles kun ren sjov. Som forældre er det vigtigt for os at forstå, at der er mere at spille end bare at have det sjovt. Det er vores børns måde at opbygge et aktivt sind og krop, at vække deres nysgerrighed, at udforske verden, til at træffe valg, til at interagere, at lære reglerne i livet, at få tillid, og ja, at have det sjovt undervejs . Disse er de færdigheder, som vi fortsætter med at forfine gennem voksenalderen.
Måske hvis vi forældre ville se vores børn på spil, skal vi opdage, at der er en masse for os at lære på spil også. Det kan lære os kreativitet, udholdenhed og måder at dele vores glæde og latter.
Så næste gang du ser dit barn på spil, ikke tør at genere ham på arbejde! Bare slutte sig til ham … måske der er en masse, som i kan lære af hinanden.

 

Mie K.

blog / onlykids.dk / only4kids