Hører du til dem, der forbinder gamle biler med rust og skrotpladser? Så skulle du lytte til denne historie.
Et stk veteran = 48 millioner
Veteranbiler er nogle gange penge værd. Rigtig mange! Hemmeligheden er at gå efter lige dele sjældenhed og velholdthed – og så gør det heller ikke noget, hvis bilen har stået i garage hos en kendis. Det er disse faktorer, der får prisen til at eksplodere, og nogle gange kan man ikke helt forudsige, hvad der bliver meget værd i fremtiden. Pludseligt er det et bestemt mærke og model, som folk går efter. Det kræver fornemmelser.
I 2014 blev en veteranbil solgt til 48 mio. kroner. Den havde sjældenheden som sin force. Der er nemlig kun produceret 50 eksemplarer af Ferrari 250 GT LWB California Spider fra årgang 1958. Den røg i hændende på en rig veteranelsker på RM Auctions. På dagen havde de gæster fra intet mindre end 20 lande. Bilen var usædvanligt godt velholdt, og dens sjældenhed er velkendt hos kendere. Disse faktorer sammen med auktionsmiljøet, hvor man presser hinanden højere og højere op, satte prisen så højt, at kun de færreste og rigeste kunne være med. Det er ikke så underligt, at den slags historier for massiv medieopmærksomhed.
Hvis vi lige skal tilbage til de lidt mere realistiske eksempler. Dvs. dem, som den almindelige dansker har råd til – eller måske kan få råd til en dag, når pensionen nærmer sig, og man har råd til bilen og veteranforsikringen (http://www.veteranbilertilsalg.dk/salg/index.php/forsikring-veteranbiler). Et eksempel på en bil, der er mere realistisk, er Ford Mustang. Du kan sagtens finde udgaver til under 100.000. Og tænk så på, at de ikke sjældent går til en kvart million eller mere. De skal blot være vedligeholdte, og alle – eller de fleste – dele skal være originale. Så hvis du er typen, der ikke har noget imod at bruge tid på at finde nye reservedele til veteranbiler og samtidig investere timer i vedligeholdelse, så er du selvsagt én af dem, som kan score kassen på veteraner. De entusiaster, som gør det rigtigt, indrømmer da også, at forholdet mellem timerne og prisstigningen måske ikke lige er noget, som man snakker højt om. For det kan ende med en lav timeløn, selv om bilens værdi er mere end fordoblet. Sagen er bare, at nogle mennesker virkeligt har det som en hobby. Og hvorfor så ikke tjene lidt på det, når man nu alligevel ikke kan lade være med at reparere biler hele tiden. Vær dog opmærksom på, at du måske slet ikke har lyst til at sælge bilen, når den har stået så længe. Måske er der ganske enkelt alt for mange gode minder i den, til at du vil lade den gå.