SEO – også kendt som søgemaskineoptimering, er en form for markedsføring, som flere og flere virksomheder har taget til sig de seneste år. SEO handler om at optimere en hjemmeside til at ligge godt i søgeresultaterne i søgemaskiner som Google og Bing. Det kan både foregå internt på hjemmesiden, ligesom det kan foregå ekstern gennem eksempelvis linkbuilding.
I denne artikel gennemgår vi nogle af de ting, du bør have styr på, når du går i gang med at seo optimere din hjemmeside.
Indholdsoptimering
Indholdsoptimering, også kaldet onpage SEO, er alt det arbejde du kan udføre inde på selve sitet. Det består blandt andet i tekstforfatning samt optimering af indhold.
Når du skriver dit indhold, er der en række ting, du skal være opmærksom på. I gamle dage drejede det sig om at stoppe sit søgeord ind så mange steder på en side som overhoved muligt. Google har dog udviklet sig meget gennem de seneste år og er blevet markant bedre til at aflæse, hvornår noget er overmanipulering.
Derfor skal du i dag, når du indholdsoptimerer dit site, i større grad tænke på at skrive direkte til brugeren. Hvad har dine brugere behov for at vide for at kunne tage næste skridt i processen mod et køb, et download eller noget helt tredje? Når du har skrevet en god og brugbar tekst med læseren i centrum, kan du efterfølgende arbejde på at optimere på teksten. Her skal du dog være påpasselig. Du kan med stor fordel tage udgangspunkt i det man kalder for keyword density, der også betyder søgeordstæthed. Det er hvor mange % et søgeord udgør af en side. Her er det en god idé og best practise at holde sig på mellem 2 og 5%.
Når vi snakker indholdsoptimering, bør du desuden benytte dit søgeord i H1 overskriften, sidetitlen og eventuelt i nogle af dine underoverskrifter, hvis det giver mening.
Brugernes adfærd
At aflæse brugernes adfærd på en hjemmeside er noget, som Google bliver bedre og bedre til. Det Google kigger på her er blandt andet afvisningsprocenten, tidsforbruget på siden, antal sider per besøg samt brugerengagementet.
Dette er fremragende tal til at vurdere, om en bruger har fundet indholdet på din hjemmeside relevant i forhold til den givne søgning. Derfor er dette noget, som du bør arbejde aktivt med, når du vil søgemaskineoptimere din hjemmeside, da det er noget Google vægter mere og mere. Har du i tankerne at skrive til dine besøgende i stedet for til Google, er du allerede kommet langt.
Linkbuilding
Linkbuilding er et af de største enkeltstående elementer inden for SEO, og det er også typisk her, hvor mange virksomheder har det svært. Et link fungerer som en anbefaling, og en hjemmeside kan have nok så godt indhold, men uden links bliver det svært at ranke. At skaffe links kræver arbejde og ikke mindst gode relationer. Du får her 5 gode forslag til links, du kan gå i gang med at få fat i:
- Samarbejdspartnere og leverandører
- Venner og familie
- Bloggere
- Pressemeddeleser
- Fora
Husk også at vælge et godt domænenavn. Jeg er f.eks. nummer 1 på Google på keywordet “billig gartner”: http://www.billig-gartner.dk/ 🙂