Virksomhedsopstart – undgå at glemme vigtige detaljer

Mange mennesker drømmer om at starte deres egen virksomhed. Der kan være flere grunde til denne drøm. Måske ønsker du en mere fleksibel arbejdstid. Måske ser du muligheden for en større indtægt som selvstændig end som lønmodtager. Eller måske har du en helt særlig idé, som simpelthen ikke udbydes på markedet endnu, hvorfor det kan give mening at ”skabe dit eget job” på netop dette område. Uanset hvad der er din motivation for at starte ud som selvstændig, så er der et hav af forhold, som du bør være opmærksom på – før, under og efter din virksomhedsstart. Her får du et bud på 3 af disse ting, som i hvert fald er essentielle at få på plads.

Forretningsplanlægning og struktur

Nogle iværksættere vægrer sig ved tanken om at skulle skrive en forretningsplan. Hvis du er en af dem, så tænker du måske at det er et bureaukratisk tidspilde, at sætte sig med Word åben på computerskærmen, for at skrive noget, som måske mest af alt minder dig om en rapport fra en projektopgave i skolen. Noget der ikke gav nogen egentlig værdi. Og er det egentlig ikke også bedre, bare at komme i gang med selve arbejdet tænker du måske? Ja og nej.

Det kommer an på hvilken type du er og hvilken forretning du gerne vil bygge op. Mens nogle faktisk får succes ved bare at buldre derudaf, med forretningsplanen i hovedet og hovedet under armen, så får andre succes ved at have en klart defineret strategi for markedsføring, bogholderi, produktudvikling og ledelse samt en klart defineret handlingsplan. Hvis det lyder meget fremmed for dig at skrive alle disse ting ned og sætte hele processen i struktur, kan du måske have gavn af at alliere dig med en struktureret person som sparringspartner eller medejer. Tænk på hvor godt I vil kunne supplere hinanden: Når den strukturerede person fortaber sig i risikoanalyser, kan du være ham der tilfører gejst, momentum og handling i praksis. Omvendt, når du er kørt ud af en tangent, beruset af din egen begejstring over din nyeste idé – så kan din strukturerede partner hive dig lidt ned på jorden igen, og konfrontere dig med realiteter som dækningsbidrag, indtjeningsgrad og overskud, som jo netop er det der skal holde dig og din forretning i live.

Hvis du ikke er interesseret i en decideret medejer, kan du også søge sparring fra en konsulent udefra. Hvis du eksempelvis ønsker at starte en fødevarevirksomhed, er det en bydende nødvendighed, at du har styr på alle detaljerne inden fødevarekontrollen pludselig møder uanmeldt op på din adresse for at kontrollere din virksomhed. Her kan det eksempelvis være relevant at kontakte en fødevarekonsulent, som har styr på alle reglerne for virksomheder inden for netop denne branche. Tilsvarende vil du kunne finde konsulenter, som opererer stort set inden for enhver branche.

Bogføring og momsfrister

Bogføring er endnu et område, som du let vil komme til at nedprioritere, hvis du er typen der skrider hurtigt til handling og helst springer over analyserne og de ”kedelige detaljer”. Hvis du er sådan en type, vil det være fornuftigt, at du ikke overlader opgaven med bogholderiet fuldstændig til dig selv. Du skal selvfølgelig selv sørge for at gemme alle kvitteringer og fakturaer, men da det hurtigt kan blive en stor og uoverskuelig stak, kan du med fordel hyre en bogholder til at gennemgå alle dine bilag. I starten skal der typisk afregnes moms kvartalsvist, mens du senere vil overgå til halvårlig momsafregning. I forbindelse med hver momsafregning kan du således nemt og bekvemt overlevere stakken til bogholderen, hvorefter du kan fortsætte med det du er bedst til – din egentlige forretningsidé.

Markedsføring

Ikke nok med at du skal udvikle dit produkt. Du skal også markedsføre det. Ellers er det lidt som at have det flotteste kunstværk stående i en forladt kælder – ingen vil komme til at se det. Og hvem skulle så købe det? Derfor skal du gøre dig nogle overvejelser om hvilke platforme du vil synliggøre dig selv på. Arbejder du eksempelvis med interiør til private, så vil instagram være et oplagt valg. Arbejder du derimod med B2B inden for fødevarebranchen er formentlig en anden vej du skal gå. Hvis du er i tvivl om hvor du får mest ud af dine markedsføringskroner, så kan du med fordel søge rådgivning fra dit netværk eller fra et bureau som arbejder med markedsføring. Og når du så har fået klarhed over dine prioriteter i markedsføringen, så er det bare med at få dem skrevet ned i forretningsplanen, så du husker at prioritere det kontinuerligt.