Bredbåndsudbydernes beskidte tricks og skjulte gebyrer

Det er ingen hemmelighed at bredbåndsudbydere bruger beskidte tricks i deres markedsføringskampagner, når de skal sælge nye bredbåndsabonnementer. I denne artikel kan du blive klogere på, hvilke ting du skal være opmærksom på, når du skal anskaffe dig nyt bredbånd.

Nogle bredbåndsselskaber er så snu, at de f.eks. tilføjer ekstra omkostninger på regningen, så de stadig kan tillade sig, at markedsføre sig med en lav månedlig pris og oprettelsesgebyr. Det seneste tilfælde er eksempelvis Telenor, som reklamerer med at de har en lav månedlig ydelse samt gratis oprettelse, men hver måned opkræver de altså også et ”betalingsgebyr” på 9,75 kr., for at du kan få lov til at betale din regning. Gebyret indgår selvfølgelig ikke i den nævnte månedlig ydelse, og derfor får forbrugeren måske indtrykket af at deres abonnement er billigere end hvad det egentlig er.

Yderligere vælger nogle af bredbåndsselskaberne, at udbyde et abonnement hvor du kan få de første måneder til halv pris eller gratis, hvilket gør at prisen i bindingsperioden er meget lav. Men når du efterfølgende er forbi tilbudsmånederne, så kan du risikere at månedsprisen er meget højere end de andre udbyders abonnementer. Eksempelvis kører Fullrate et tilbud i øjeblikket, hvor man kan få halv pris resten af året på deres 20Mbit bredbånd. Ordvalget ”resten af året” gør at forbrugerne opfatter det som en meget langvarig periode, men i bund og grund strækker perioden sig kun i 4 måneder, og du vil derfor stadig skulle betale et par måneder med fuld pris i bindingsperioden.

Som udgangspunkt anbefales det derfor altid, at man som forbruger holder øje med de forskellige kampagnetilbud og gør brug af dem såfremt de er fordelagtige. Man skal dog huske at skifte udbyder eller forny sine nuværende aftaler efter bindingsperioden, for ikke at blive fanget i uhensigtsmæssige abonnementer. Derved vil man kunne indtjene måneder gratis eller til halvpris, og man vil ligeledes kunne få mere værdi for ens penge, da hastighederne på bredbånd kun bliver bedre med tiden.

For at finde de billigste tilbud bør man altid lave en sammenligning af priser på bredbånd , og samtidig vurdere hvilke andre fordele der måtte være ved de forskellige abonnementer. Eksempelvis har Telia tilbud på nogle af deres bredbåndabonnementer, hvor  de inkluderer Spotify gratis i 12 måneder. Hvis man hører relativt meget musik, og måske i forvejen alligevel abonnere på Spotify, så er der faktisk en stor besparelse at hente på deres tilbud. Endvidere har TDC  i deres abonnement også TDC play inkluderet, hvor man kan få gratis musik og mulighed for filmleje.