Så kan vi ihvertfald sagtens forstå dig. Der er ikke noget værre end at have en bil der går i stykker. Det kan være en dyr affære, da reparationer og servicetjek kan koste alt imellem himmel og jord. Afhængig af bilens- og reparationens type, kan mangel på vedligeholdelse og dårlig service ende med en totalskadet bil.
Derfor har vi hos Rodi’s Autoservice samlet nogle råd der kan hjælpe dig med at reducere dine servicebesøg, og udskyde reparationerne.
Hvorfor bør du passe din bil?
Inden vi når vores ”gør det selv” råd, vil vi forklare hvorfor denne guide er så vigtig. Det første har at gøre med sikkerheden.
Trafikken er et meget farligt sted være, og man ved aldrig hvornår den næste ulykke står lige rundt om hjørnet. Af denne grund har bilsikkerhed altid været noget af det der bliver prioriteret højest.
Der er mange aktiviteter forbundet med at passe på sin bil, og de dækker over mange forskellige teorier. En grundig udførelse vil kunne have stor effekt på bilsikkerheden, og potentielt ende med at redde menneskeliv.
Udover sikkerhed har vi mennesker brug for driftsikkerhed.
Vi kører mere og mere, og den gennemsnitlige afstand har været stigende de sidste mange år. For de mange danske biler betyder det slitage, reparationer og endnu mere grund til at passe på sin bil. Biler er naturligt udsat overfor slid, da de har mange mekaniske dele der kan svigte med tiden, og som kan påvirke din hverdag drastisk hvis de svigter.
Udover disse ting er biler kendte for at tabe deres værdi hurtigt. Der er mange forskellige holdninger til dette emne, men de typiske diskussioner ligger omkring et 20% værditab det første år på landevejen.
En grundig pleje af din bil kan gøre meget til forskel. Visuelt og funktionelt kan forbedre din salgspris, hvis bilen ser du til at være i god stand. Det er desuden lækkert at kører rundt i en ren bil, som man er sikker på virker som den skal.
Det skal du gøre:
1. BilvaskH
På de danske veje samler bilerne mange forskellige former for snavs op i undervognen. Snavset øger rustdannelsen, og skaber optimale forhold for gennemtæring. Danmark har generelt en meget større chance for rustdannelse i vores køretøjer, da klimaet danner de perfekte forhold for rust.
Vi anbefaler at man vasker sin bil med en vandslange og en god omgang sæbe. Sådan vil man være i stand til at udføre arbejdet præcist og komme ind i alle de små hjørner. Specielt er det vigtigt at undervognen bliver spulet og skrubbet.
2. MotorvaskH
Motorer er normalt ikke glade for vand, så dette er en øvelse man skal passe på. Det er vigtigt at man er opmærksom på evt. elektriske komponenter i motoren. Motorvask er en vigtig øvelse, med samme argument som bilvask. Et motorrum vil have meget større chance for at ruste hvis det ikke bliver gjort rent.
Start med en grov rengøring af de elementer der er meget beskidte. Fjern desuden resten af blade og andet skidt. Vi anbefaler desuden at benytte sig af en affedter eller andet produkt beregnet til motorvask. Følg her anvisningen på produktet, og tør tid sidst af i motorrummet. for hvor længe der skal sidde, inden der skylles let af med vand. Tør nu motorrummet af med et klæde eller med trykluft.
3. Olie
Biler har særligt mange bevægelige dele, der skaber nye partikler fra friktionen imod hinanden. Disse bliver opsamlet af motorolien, og på den måde ledt ud af motorrummet. Det er derfor vigtigt at få skiftet olie regelmæssigt, da alt snavset i motorrummet vil akkumulerer sig, og til sidst ødelægge motoren.
Tjek regelmæssigt om motorolien er imellem minimum og maksimumsmarkeringen på oliepinden. Hvis ikke har motoren ikke noget smørelse, og vil hurtigt tage skade. Hvis din motorolie er ren kan man med fordel tilføje olie oven i det “gamle”. Hvis olien dog er beskidt vil man med fordel kunne skifte alt olien i motoren. Dette er en større opperation, hvor vi vil anbefale at benytte et professionelt værksted.
Spørg en professionel
Her står vi selvfølgelig altid til rådighed, og du kan læse mere om de muligheder vi tilbyder på vores hjemmeside.