Microsoft Dynamics 365 Business Central – nyeste skud fra Microsoft
Den 3. oktober 2018 bliver det kendte ERP-system fra Microsoft “Dynamics NAV” lagt i graven. ERP-systemet i sig selv dør ikke, men navnet gør. Økonomistyringssystemet kommer nemlig fremadrettet til at hedde Dynamics 365 Business Central. Der er udelukkende tale om en navneændring, da Business Central indeholder samme funktionalitet og muligheder for diverse integrationer og tilpasninger, som Dynamics NAV hidtil har haft. Der er naturligvis tilføjet forbedringer til funktionalitet og brugervenligheden som med enhver anden opgradering af Dynamics NAV.
Microsoft Dynamics 365 som begreb
Du har nok hørt om navngivningen “365” før fra fx Office, men nu går Microsoft altså ud og kalder alle sine forretningsløsninger Microsoft Dynamics 365. Herunder ligger der produkttyper til fx. CRM, Økonomi, Marketing og meget mere. Det specielle ved disse løsninger er, at de (som hovedregel) er cloud-baserede løsninger som opdateres automatisk af Microsoft når nye versioner lanceres.
Microsoft Dynamics 365 er således en løsning for virksomheder, der har behov for en standardløsning uden tilretninger, men som kan udvides med funktionalitet via Apps i takt med, at virksomheden vækster. Disse Apps eller prædefinerede tillægsløsninger til Dynamics 365 er programmeret som såkaldte extensions. Altså tilpasninger kodet uden for kernen. Det betyder, at opgraderinger foretages automatisk af Microsoft, ligesom at softwaren ligger trygt hos Microsoft i skyen. Dette betyder at det bliver nemmere for virksomheden at tilføje funktionalitet, som ligger uden for standard, i takt med at virksomhedens behov ændrer sig.
Teknologien kan sammenlignes med den, som i dag kendes fra Microsoft Office-systemerne. Køber du et Office 365-abonnement, kan du vælge at installere Office-pakken på din pc eller vælge at anvende virtuelle- eller web- versioner. Vælger du at installere Office på din pc (On-Premise), kan du vælge at opgradere den næste gang, Microsoft frigiver en ny version. Vælger du en virtuel- eller en web- version, opdateres din Office-version automatisk hver måned. Med Dynamics 365 har Microsoft altså udviklet et produkt og lagt en strategi, som understøtter løbende opgraderinger – men kun forudsat at du har din ERP-løsning i skyen hos Microsoft, og at alle tilpasninger er udført som applikationer.
Fremtidssikret og skalérbar løsning til økonomistyring
Du er med Dynamics 365 Business Central ikke låst fast i et ERP-system, som kun understøtter et max antal brugere, eller kun har en vis funktionalitet til rådighed. Virksomheder fra 20-500 medarbejdere bruger Dynamics 365 Business Central til hele deres virksomhed. Lige fra lager til indkøb, salg, administration og økonomi og der kan hele tiden skrues op for brugere og funktionalitet.