1: Din webside skal køre hurtigt
Din webside skal køre hurtigt. En langsom webside er lig med en dårlig brugeroplevelse, og derfor skal din webside helst loade på bare 2 sekunder eller hurtigere. Et af de bedste steder at starte er med dine HTML-, CSS- og JavaScript-filer. Du kan minimere og kombinere disse filer for en hurtigere responstid. Medmindre du kan begå dig i den mere tekniske afdeling, er det noget, du skal snakke med dit webbureau om, før du lancerer din webside.
2: Du skal have en god indholdsstruktur
Du skal have godt indhold og god struktur på din webside. Eksempelvis kan du benytte en strategi, der hedder keyword clustering. Det går ud på at optimere til generiske søgeord (korte søgninger med høj søgevolumen) via en bred og lang artikel og til long-tail-søgninger (længere søgninger med mindre søgevolumen) via underartikler, der går i dybden med forskellige elementer af det brede emne. Jo bedre rangering du opnår på de kortere, mindre konkurrenceprægede søgninger, jo bedre vil du også klare dig på de generiske og mere konkurrenceprægede søgninger med stor søgevolumen.
3: Du skal bruge anbefalinger
Brug tid på at finde backlinks, som er en slags virtuelle anbefalinger af din websides indhold. Det giver troværdighed, når folk linker til din side. Hvis du gør dig umage for at producere godt indhold i form af artikler, grafik, billeder og videoer, vil folk med tiden linke naturligt til dig. Det er dog en langsommelig proces, og indtil da er du nødt til at være opsøgende. Gæsteblogging er en gammel taktik, men den er stadig topaktuel. Tilbyd at skrive gode artikler om dit emne til andre relevante websider mod et link til gengæld. Der findes også en hel del kataloger over websider, hvor du kan oprette dig. Desuden kan du ofte få lov til at oprette dig som bruger på forskellige fora og skrive ekspertartikler. Husk også at kommentere på andres artikler for yderligere synlighed.
4: Du skal huske metadata og URL’er
Brug tid på metadata, som er det, brugerne ser i Google, når du dukker op i søgeresultaterne. Du kan sammenligne metadata med din butiks skiltning eller facade. Hvis de forbipasserende ikke synes, du virker interessant og relevant, går de videre til den næste butik på gaden. Dit primære søgeord skal gerne stå i begyndelsen af titlen, mens metabeskrivelsen skal fungere som en teaser, der lokker, uden at love noget du ikke kan holde. I forbindelse med metadata er det vigtigt også at benytte en klar og intuitiv URL-struktur. Bruger du WordPress, og har du installeret Yoast SEO-plugin, kan du nemt angive, hvad du ønsker, at din URL skal hedde. Gør dit primære søgeord til en del af sidens URL.
5: Du skal kunne følge din udvikling
Du skal kunne følge med i din og dine konkurrenters udvikling i Google. Der findes et utal af SEO-værktøjer, som tracker dine keywords for dig. Er du grøn, og er din virksomhed endnu i opstartsfasen, behøver sådan et værktøj hverken at være dyrt eller kunne en million ting. Brug i stedet en rank tracker, som finder Google-positionen for hvert af dine keywords og plotter dem ind på en graf, der er let at følge. En Google rank checker viser dig også, hvor dine konkurrenter ligger, og hvordan deres udvikling har været. Med en rank tracker ved hånden kan du hurtigt se, hvilke af dine indsatser der har den største effekt på dine placeringer.