Hvad er SEO? Og hvorfor skal din virksomhed være synlig på Google

Synlighed på Google er alfa og omega for mange virksomheder. Vi er langt fordi den tid, hvor man slog op i en telefonbog eller kiggede efter annoncer i lokalavisen. Nu googler vi alt mellem himmel og jord. Også når vi skal finde en leverandør, en behandler eller et produkt.

Har din virksomhed ingen eller meget lille synlighed på Google, går du glip af mange kundehenvendelser og kroner i kassen.

Hvad betyder SEO?

SEO står for Search Engine Optimization. På dansk bruges mange forskellige udtryk fx søgemaskineoptimering, googleoptimering og SEO-optimering.

SEO handler om at optimere din hjemmeside på en måde, så både Google og dine kunder synes, at det er en fantastisk hjemmeside.

Google bedømmer din hjemmeside på flere hundrede parametre, når de beslutter, om du er værdig til en topplacering. Kunsten i SEO er at tilfredsstille Google – samtidig med, at du giver dine potentielle kunder brugbar information og en god brugeroplevelse på din hjemmeside.

Helt overordnet skal du derfor have et teknisk stærkt og professionel webdesign, gode webtekster og styr på den tekniske SEO. En målrettet SEO-indsats kan volde problemer, hvis du ikke har så meget erfaring med SEO. Det kan derfor være en god idé at få rådgivning og hjælp til SEO af en erfaren SEO-specialist.

Hvad er relevante søgeord?

Når du selv eller en SEO-specialist arbejder med at øge din synlighed på Google, er målet at få din hjemmeside frem som et af de øverste søgeresultater på side 1 på Google.

Relevante søgeord er de ord og søgesætninger, som dine potentielle kunder googler efter. Hvilke søgeord du skal optimere i mod, finder du frem til ved hjælp af en søgeordsanalyse.

Når en SEO-specialist eller SEO-tekstforfatter laver en professionel søgeordsanalyse, bruger de forskellige SEO-værktøjer, som viser antallet af søgninger pr. måned på forskellige ord.

Herefter vurderer din specialist blandt andet, hvor relevante de forskellige ord er, og om konkurrencen er på et niveau, hvor du kan opnå synlighed på side 1 på Google.

SEO vs. Google Ads

SEO er målrettet de søgeresultater, der kaldes de organiske søgeresultater. Googler du fx efter ”tømrer København”, så vil du se, at de øverste resultater er markeret med ”annonce”. Disse resultater er betalte, og annoncerne kaldes Google Ads.

De organiske (SEO-baserede) resultater, der ligger under annoncerne er gratis. Forstået på den måde, at opnår du en god organisk placering, får du klik til din hjemmeside, som ikke koster noget. Hvorimod et klik på en Google Ads-annonce koster en klikpris.

SEO er en langsigtet strategi

Hvor du kan oprette en annonce i morgen og betale for at poppe op i søgeresultatet, er SEO en mere langsigtet strategi. Resultaterne kommer ikke fra den ene dag til den anden. Til gengæld kan der skabes virkelig gode resultater over tid. Det kræver en kombination af et godt webdesign, gode SEO-tekster og et teknisk SEO-fundament, der er helt på plads.

Og så er det værd at huske på, at undersøgelser viser, at et stort flertal af mennesker foretrækker at klikke på et organisk søgeresultat fremfor en annonce. Dukker din virksomhed op i toppen af Google med et organisk søgeresultat, så står du stærkt i kampen om kundernes gunst.