Står man som arbejdsgiver og vil øge det sociale bånd blandt medarbejderne, så er firmaaktiviteter en velkendt måde at få medarbejderne til at begå sig bedre sammen socialt, at øge teamwork og evt. prøve hinanden af og finde hinandens grænser, så man fungerer bedre, når det kommer til arbejdsrelateret arbejde i grupper.
Som arrangør eller arbejdsgiver skal man være opmærksom på enkelte faldgrupper, så man undgår at disse firmaaktiviteter forværrer status quo og man derfor hverken får en sjov oplevelse eller opnår den ønskede effekt.
Fester
En traditionel måde er afholdelse af fester og sæsonbetonet arrangementer som julefrokoster, påskefrokoster m.m. Ved disse er alkohol ofte en fast bestanddel. Dette kan dog skabe konflikter blandt medarbejdere, da alkohol gør at nogle opfører sig markant anderledes og ikke i samme grad kan finde ud af at begå sig. Derudover så er alkohol en del af den danske kultur. Hvis man som flere danske virksomheder har medarbejdere repræsenteret fra andre kulture, hvor alkohol er forbudt eller i mindre grad accepteret, så kan disse føle sig udenfor. Derfor kan det anbefales at man skaber et alternativ til alkoholen. Et eksempel kunne være en sund bar, der serverer ikke-alkoholiske drikke.
Sportsarrangementer
Sportsaktiviteter er også en god måde at skabe bånd mellem medarbejdere. Specielt hvis det omfatter et konkurrenceelement, hvor medarbejdere bliver nød til at samarbejde for at vinde. Her er det klassiske løb DHL et godt eksempel. Ved disse arrangementer kan man supplere oplevelsen ved at tage ud og spise, så man “fejre successen”. Man ved større events også selv sørge for dette ved at opstille en mad bod, en appelsinbar eller lign., så medarbejdernes sult og tørst bliver stillet. For størstedelen af medarbejderne kan det også godt være nok bare at se andre dyrke sport som eksempelvis fodboldkampe, håndboldkampe m.m.. Det er dog ikke alle, der finder disse arrangementer underholdende, og det kan derfor anbefales, at man lige mærker stemningen blandt medarbejderne.
Konklusion:
Firmaaktiviteter er en måde at øge det sociale bånd på arbejdspladsen. Firmaaktiviteter, hvis de ikke er udtænkt korrekt, kan dog også have negative konsekvenser og få enkelte medarbejdere til at føle sig uden for fællesskabet. Derfor skal man som arrangør af et firmaarrangement forsøge at tage forbehold for alle og sørge for, at alle kan hygge sig uden at gøre noget, de ikke ønsker. Denne artikel nævner et par af de klassiske eksempler og diskuterer fordele og ulemper ved begge. Listen kunne sagtens være meget længere, da det nærmest kun er fantasien der sætter grænser.