Inden for de sidste årtier er der sket en kolossal udvikling, grundet den digitale revolution. Den har resulteret i at vi i dag anvender internettet, som en naturlig del af vores hverdag. Dette har selvfølgelig også ændret mange brancher radikalt. Tager man blot et hurtigt kig på charterferiebranchen, findes der stort set ikke længere fysiske butikker, hvor man tager ind og bestiller sin rejse. Det hele foregår over internettet, hvor forbrugerne har adgang til prissammenligning, og på kort tid kan identificere hvilken rejse som er fornuftig i pris – og hvilken som ikke er. En af de mest populære sider for dette er Momondo, som både kan matche fly, hotel og biludlejning for en, alt sammen til den laveste pris. For nogle år siden var det utænkeligt at forbrugeren havde en så stor magt over for virksomhederne.
Det er selvfølgelig ikke kun i rejsebranchen, at forbrugerne har fået en større grad af valgfrihed, når de søger efter det rette produkt eller service. Det gælder i høj grad også for bankverdenen. Her har den digitale revolution også ændret branchen radikalt. Det ses både blandt konkurrencen og i årsrapporterne for bankvirksomheder – men også i gadebilledet, hvor stadig flere filialer bliver lukket ned, eller erstattet med det kontantløse alternativ. De fleste i befolkningen som har en privat bank, er i dag flittige brugere af deres respektive internet netbank platform, hvor det er muligt at klare stort set alt der er nødvendigt. Dog kan det til tider føles at bankerne besværliggør en lang række processer, som kunne klares enklere. Eksempelvis er det ofte nødvendigt med et møde med ens bankrådgiver, hvis man skal bruge et lån til forbrug eller andet. Her kan man blive stillet over for en masse krav, der kan være anledning til bekymringer for mange. Bl.a. spørgsmålet om hvorvidt man skal stille en sikkerhed i lånet, og om hvilke krav der er til hvad man skal bruge pengene på. Mange bankrådgivere ønsker at man redegør for hvornår de lånte penge bruges og på hvad, hvilket selvfølgelig mindsker graden af selvstændighed i ens privatøkonomi. Det er noget som de fleste gerne vil undgå.
Det har den teknologiske udvikling, og det efterfølgende boom af nye brancher og virksomheder, givet os som låntagere. Bankverdenen har i den grad mødt en række nye udfordrere, i form af låneudbydere på internettet. Disse virksomheder er specialiseret i en type af lån, hvor forbrugerens ønsker og behov er i centrum – der er mulighed for selv at justere løbetid, lånebeløb og dermed også ÅOP og rentesatsen hos mange af udbyderne. Man springer også ledet over hvor man skal snakke med en rådgiver, der har krav til lånesikkerhed og hvordan man bruger pengene. Der er derfor en høj grad af personlig frihed forbundet med et lån på nettet.
Men når alt dette er sagt, skal der lægges fokus på at det er vigtigt at man ikke ryger i en gældsfælde. Mange mennesker oplever desværre at de ikke har ordentlig styr på hvad deres privatøkonomi kan bære, eller vælger en låneudbyder som ikke er hensigtsmæssig for deres økonomiske situation. Derfor er det utrolig vigtigt at man sammenligner de mange muligheder med hinanden, før man beslutter sig for at tage et lån. Billige forbrugslån lader dig bl.a. sammenligne en lang række forbrugslån på en nem og overskuelig facon, så du kan finde en løsning der passer til dine personlige behov. Mange vælger desværre ofte det første og mest reklamerede, blot fordi det var det første der dukkede op i søgeresultaterne. Men det er vigtigt at man stiller sig kritisk til alle låneudbyderne, og sørger for at søge alle muligheder igennem, før man beslutter sig for at tage et lån. De digitale muligheder vi har til rådighed skal udnyttes – magten er røget over på forbrugerens hænder, med muligheden for at sammenligne låneudbydere, produkter og andre services.