Alle der har skrevet en afhandling ved at den sidste fase kan være utrolig hård. Hvad enten der er tale om et bachelorprojekt, en specialeafhandling eller en Ph.d.-afhandling er den sidste fase ofte den sværeste.
I den sidste fase er man så langt nede i teksten at man let kan miste overblikket. Det er der heldigvis råd for! I det følgende vil jeg dele 3 tips som har hjulpet mig igennem min tid som studerende.
-
Planlæg, planlæg, planlæg!
Ja, du har hørt det før. Men den største hjælp i det afsluttende arbejde består i at have gjort et godt stykke forarbejde. Lav en plan du også har mulighed for at følge – ikke en uoverkommelig målsætning. Og herunder endnu vigtigere – opdater din planlægning løbende.
Hvis du løbende overvejer hvordan du følger din planlægning, får du også en langt bedre forudsætning for at revidere din planlægning. Derved bliver den mere realistisk og anvendelig.
-
Få en professionel korrekturlæser til at korrekturlæse dit bachelorprojekt eller speciale
Det kan være fint at få venner eller familie til at læse teksten igennem, særligt for at få feedback på tekstens fremstilling.
Men hvis din tekst virkelig skal forbedres bør du gå til en professionel korrekturlæser. En professionel føler sig hverken forpligtet til at være overbærende og har ikke hørt om din tekst før. Virksomheder som Scribbr tilbyder korrekturlæsning af speciale og andre akademiske opgaver på både dansk og engelsk.
Scribbrs priser er markedets bedste, og de tilbyder service indenfor 24 timer, 72 timer eller en uge. Desuden har du mulighed for at stille spørgsmål til rettelserne døgnet rundt via chatten.
-
Balancer dine fejlslutninger med dit tidsforbrug
Når man er kommet til den sidste fase af sit bachelorprojekt, specialeafhandling eller sin Ph.d.-afhandling bliver man let overbeskyttende overfor det man har udarbejdet.
Derfor er det utroligt vigtigt at være meget pragmatisk. Det betyder at man bør balancere åbenhed over for kritik med den mængde tid man bruger på at lave ændringer.
Hvis ikke man er åben overfor kritik risikerer man at få en lavere karakter, både fordi man har lavet fejlen som er årsag til kritikken og fordi man ikke har været i stand til at følge vejlederens råd. Desuden er det enormt vigtigt at holde tidsforbruget for øje. Hvis din vejleder ikke synes et afsnit giver mening så overvej om det kan undlades i stedet for at bruge en masse tid på at skrive det om.
Spørg dig selv: Er afsnittet centralt for teksten og problemformuleringen? Besvarer det mine forskningsspørgsmål? Hvis jeg undlader at bruge afsnittet mister jeg så den røde tråd?