Lad det være sagt med det samme: Du kan ikke regne med, at banken og bilforhandlerne fortæller dig hele sandheden. De reklamerer ofte med en lav rente, men så er der bare lige en masse gebyrer, som de ikke nævner. Fx er der et gebyr for at oprette lånet, hvilket kan virke tåbeligt efter min mening. For jeg kunne da ikke finde på at kalde det svindel.
Men det kan lade sig gøre at finde nogle eksperter, som ikke forsøger at tage røven på dig. Det gælder fx de gode forbrugermagasiner som Tænk, og det gælder forbrugerprogrammer på tv, fx DR’s Penge. I det sidstnævnte har der været en undersøgelse, hvor målet var at finde ud af, om banken er billigere end bilforhandleren, når man skal have et lån. Før jeg går videre, vil jeg lige gøre dig opmærksom på, at du kan se en grundig gennemgang her: http://www.biler123.dk/dr-har-fundet-det-billigste-billan-til-dig-boing/. Der er også en guide til udregning af lån i programmet Excel.
Men tilbage til programmet Penge. De når kort fortalt frem til, at du ikke altid kan regne med, at din bank er billigere end bilforhandleren, når det gælder lån. Nogle siger “billån, det ordner man da i banken!”. Det er også fint for bankerne, at mange mennesker har denne holdning. Men den er altså ikke altid begrundet med fakta. I magasinet Penge finder de flere eksempler, hvor det er billigere at gå til forhandleren for at låne penge til bil! De får nogle revisorer til at gennemgå en lang række lånetilbud, og kort fortalt bør man se på én ting: ÅOP. Det står for Årlige Omkostninger i Procent. Det betyder, at uanset hvor mange gebyrer og afgifter de har på deres lån, så skal der foreligge en samlet beregning af, hvad man kommer af med i procent. Dette gør, at det bliver sværere at vildlede forbrugeren. Det bliver simpelthen muligt at oplyse alle om, at de skal se på ÅOP og ikke alt det andet. For den lave rente er ikke noget, som man skal stirre sig blind i. Den fortæller så at sige ikke hele historien. Nogle steder vil du opleve, at ÅOP står skrevet med små bogstaver. Vi ved selvfølgeligt godt hvorfor. Mange ønsker ikke at oplyse deres kunder om, hvor meget de rent faktisk kommer af med. Det er netop strategien i det her: Det skal se bedre ud, end det er. Men du kan sagtens gennemskue dette system, og når flere lærer dét, så er det slut med urimelige lånetilbud. De dør af sig selv.