SEO, der er også er kendt som søgemaskineoptimering, handler om at opnå en større synlighed i søgemaskiner som Google, Bing, Yahoo og så videre. Dette sker gennem højere placeringer. Statistikken er nemlig klar, jo højere du ligger placeret i Google, jo mere trafik får du også ind på din hjemmeside.
Mange forveklser fejlagtigt SEO med AdWords. Det er ikke det samme, og det er hver sin marketingdisciplin. AdWords betaler du dig fra, hvor det med SEO kræver hårdt arbejde og ikke mindst tålmodighed.
Hvad er fordelene ved SEO?
Der er rigtig mange fordele ved søgemaskineoptimering. Først og fremmest kan du med aktivt arbejde opnå synlighed på de søgeord, dine kunder benytter, når de søger efter din ydelse eller dine produkter. Det vil altså sige, at du kan synliggøre dig overfor brugeren, når de allerede leder efter dit produkt eller din ydelse. Den søgende er altså allerede her kommet lidt ned i købstragten, og derfor er trafik til din hjemmeside fra søgemaskinerne også noget af den trafik, der konverterer bedst.
En af de andre fordele ved SEO er i den grad også, at flere og flere søger i Google, inden de tager en købsbeslutning. Dette tal vil højst sandsynligt stige fortsat, og derfor er det næsten altafgørende, at du er synlig her.
Søgemaskineoptimering er 100% målbart, og du kan faktisk se fra hvilke søgeord, du får trafik fra. Sætter du målsporing op, kan du altså se hvor meget salg, der bliver generet via trafik fra søgemaskinerne.
Gode råd til at komme i gang med SEO
SEO virker for mange forholdsvist kompliceret at gå til. Dette skyldes, at det kan virke meget teknisk, men der er faktisk forholdsvist simple ting, du kan gøre for at øge din synlighed i søgeresultaterne.
Benyt dig af de korrekte overskrifter
For at Google kan læse dine overskrifter og forstå, hvad din side handler om, er det vigtigt, at du benytter dig af de rigtige overskrifter. De overskrifter du skal bruge hedder H1, H2, H3 og så videre.
H1’eren er den absolut vigtigste overskrift på din side, og det er denne, Google tillægger mest værdi. Der må kun være en H1’er på din hjemmeside, og du bør derfor gøre brug af dit søgeord her.
Når du laver dine underoverskrifter, bør du gøre brug af H2’ere og H3’ere. Pas på med at gøre overdrevent brug af dit søgeord, da Google godt kan gennemskue, hvad der er manipulation, og hvad der ikke er. Det er nemt i de fleste hjemmesidesystemer at bestemme, hvilken overskrift du gerne vil bruge.
Skriv sidetitler og meta beskrivelser
Sidetitler er et af de aller vigtigste elementer inden for SEO. Det er nemlig din sidetitel, der er synlig ude i Google, og den er derfor også med til at lokke dine besøgende ind på din hjemmeside. Google har været ude at bekræfte, at de første ord i en sidetitel vægter højt, og du bør derfor flette dit søgeord ind her. Pas igen på ikke at overoptimere. Gør også gerne brug af call to action, så du kan få brugerne ind på din side frem for din konkurrents.
Meta beskrivelsen er den uddybende beskrivelse, der står under sidetitlen ude i Google. Den har som sådan ikke nogen direkte indflydelse på dine placeringer, men den er jo med til at beskrive den givne side og dermed lokke de søgende ind på din side. Et element som CTR er nemlig også noget, der har betydning ude i søgeresultaterne, og ved at lave gode meta beskrivelser, kan du være med til at øge den.
Komprimer dine billeder
Billeder kan virke tunge, og det kan betyde, at det tager længere tid for Google at læse din hjemmeside. En langsom hjemmeside er dårlig brugervenlighed, hvor i mod en hurtig side er god brugervenlighed. En side med god brugervenlighed vil Google naturligvis gerne belønne, og dette sker med bedre placeringer. Der findes et hav af gode værktøjer på internettet, som du kan bruge for at få dine billeder til at fylde mindre, uden at det skader kvaliteten.
Mål dine placeringer
For at du kan undersøge om dit SEO arbejde bærer frugt med gode placeringer, er det en god idé at tracke på sine placeringer. Ellers kommer du meget hurtigt til at arbejde i blinde, hvis du ikke kan aflæse, hvad der virker, og hvad der ikke virke.
Der er en række gode muligheder for at tracke dine søgeord. Har du ikke mange søgeord, kan du blot lave en upersonlig søgning i Google og finde din side. Er du ikke til det, findes der også en lang række af tracking værktøjer, der klarer arbejdet for dig!