Når man snakker om online markedsføring snakker man ikke kun om et enkelt område eller form. Online markedsføring er utroligt bredt og dækker over mange forskellige elementer. De mest almindelige er:
Søgemaskineoptimering
Søgemaskineoptimering, eller SEO som det også kaldes, handler i sin korthed om hvor ens hjemmeside er placering på de forskellige søgemaskiner. I Danmark er det stort set kun Google der anvendes som søgemaskine. SEO er utroligt mange ting. Det handler om at opbygge sin hjemmeside på “den rigtige måde”. Og med den rigtige måde menes der udfra hvad brugerne vil have, og derved også hvad Google vil have. Det vil sige hjemmesiden både skal loade hurtigt, ikke have døde links eller andre fejl. Siden skal også have indhold der er unikt og relevant for de søgeord man ønsker at rangere på (brugere hader sider med minimal eller slet ingen indhold). Meta title/description skal også give mening for brugerne, da det er det første de ser i søgeresultaterne, og siden skal gerne have indgående links fra andre relevante sider.
Google Adwords / Shopping
Google Adwords og Shopping er betalte annoncer. Her betales der ikke noget for at få sin annonce vist, men derimod for for hver gang en bruger klikker på jeres annoncer. Annoncerne kan vises i søgeresultaterne når folk googler bestemte søgeord, eller de kan vises på Googles enorme display netværk. Google giver også mulighed for remarketing overfor folk der allerede har besøgt jeres hjemmeside. Det er dog vigtigt at være utrolig kvalitetsbevist når man laver sine annoncer, og stadig have brugerens oplevelse som højeste prioritet. Google belønner altid de gode annoncører og straffer de dårlige. I værste fald kan ens annonce blive smidt helt ud af Google.
Content Marketing
Content marketing, eller markedsføring igennem indhold hvis man skulle sige det på Dansk, læner sig utrolig meget op af SEO. Med en solid Content marketing strategi laver man indhold der brugbart og vækker interesse hos målgruppen. Content marketing skaber ikke kun tillid, men også brand preference og brand awareness hos forbrugeren. Dette gør beslutningsvejen til et endeligt salg kortere. Content marketing hjælper også til i forhold til SEO da det bringer brugeren i centrum ved at levere det indhold de gerne vil have. Desuden fungere den enkelte artikel oftes som landing page der selv kan rangere på udvalgte søgeord og bringe endnu mere trafik til siden.
Sociale medier
Markedsføring på sociale medier, såsom Facebook, fungere lidt på samme måde som på Google. Forskellen ligger for det første i afregningsmetoden. Facebook afregner efter en CPM model. Altså betaling pr. 1000 sidevisninger. Altså må du betale når folk ser din annonce, uanset om de klikker ind på din side eller ej. Det er derfor utrolig vigtig at man er skarp på at diffenere sin målgruppe når man går igang med at sætte sine Facebook annoncer op, så man undgår at bruge alt for mange penge på annoncer der aldrig får kliks. Den anden forskel på Google og de sociale medier er hvilket situration kunden sidder i. Søger man på “Billige løbesko” på Google, så er der stor sandsynlighed for at brugeren er på jagt efter nogle nye løbesko. Kunden opsøger altså selv jer og jeres produkter. På Facebook har folk “fri” og vil ikke sælges til, og annoncer med fokus på produktsalg bliver oftes ignoreret.
Står du overfor at skulle sætte gang i jeres online markedsføring er det vigtig at du har fokus på alle elementerne i online markedsføring, fremfor kun en af dem. Ingen af dem kan stå alene, og alle spiller sammen og påvirker hinanden. Det er derfor kraftigt anbefalet at man kigger sig om efter et online marketing bureau der kan skabe en helhedsorienteret løsning, fremfor kun at være eksperter i et enkelt område. Det er oftes en langt mere kosteffektiv løsning for virksomheder, da det tilllader jer at holde fokus på jeres eget forretningsområde. Få jer et tilbud på online markedsføring og bedøm selv.