En af de største fordele ved søgemaskineoptimering, er at hjemmesideejere har mulighed for at målrette deres markedsføring efter en helt specifik kundegruppe. Det opnår man ved at vælge de mest relevante søgeord og søgetermer, og fokusere på at få optimeret hjemmesiden efter disse ord og termer. Men hvordan gør man så det?
Søgeordsanalyse
Den første fase i enhver SEO kampagne, er at få lagt den korrekte søgeordsstrategi. Det er nødvendigt at lave en detaljeret undersøgelse af hvilke søgeord og sætninger folk bruger, når de søger efter dine produkter og services på Google. Ud fra denne søgeordsanalyse er du istand til at lægge en solid SEO strategi til din hjemmeside. Det kan være nødvendigt at tilpasse denne strategi efterhånden som kampagnen skrider frem.
Content is king!
Ja, det gode gamle udsagn ovenover, holder stadig. Det allervigtigste når man SEO-optimere sit site, er trods alt stadig at få lavet god og relevant indhold, som din hjemmesides besøgende rent faktisk kan bruge til noget. Så sørg for at skrive en god mængde kvalitetsindhold til din side. Kunsten ligger så i at få flettet de søgeord og termer, du fandt frem til i søgeordsanalysen ind på en naturlig måde i denne tekst. Men lad være med at “keyword-stuffe”, dvs. lave overdreven brug af disse søgeord. Din tekst skal se og lyde naturlig. Hvis du vil være sikker på ikke at blive stemplet som “keyword-stuffer” af Google, kan du evt. lave en keyword-density-test af dine tekster. Det giver dig en oversigt over hvor stor en procentdel dine søgeord fylder i dine tekster. Der findes masser af density værktøjer på Google, prøv abare at google det.
Det tekniske
Derefter skal du sørge for at alt den tekniske del af din hjemmeside er i orden. Du skal have hjulene i SEO-maskineriet til at dreje den rigtige vej rundt. Det betyder at du skal sørge for at din kode er enkel og overskuelig. Brug de rigtige tags og elementer, når du koder din side. Dvs. brug altid H-tags (H1, H2, H3 etc.) til dine overskrifter, brug <Nav/> til dine navigationsmenuer, benyt bullets til lister og så videre. Det er vigtigt at sørge for at din kode bliver så enkel som mulig, så brug aldrig inline CSS, men læg alt din styling i stylesheets istedet, så koden er så ren som mulig. Det er altid en god idé at køre en W3C validering af sin kode, inden man lægger en oline. Det sikre at Google kan læse og indeksere din hjemmeside korrekt.
Linkbuilding
Til sidst kommer noget meget vigtigt, nemlig linkbuilding. En SEO kampagne er ikke meget værd uden linkbuilding. Det gælder om at få så mange eksterne hjemmesider som muligt til at linke til din side. Google bruger noget der hedder Page Rank til at bedømme hvor vigtig/populær en side er, og hvis man får opbygget en høj page rank, har man betydeligt nemmere ved at få topplaceringer i Google. PageRank gives på en skala fra 1-10, og er en eksponentiel kurve. Det vil sige, der skal ikke meget arbejde til, for at opnå en page rank 1 eller 2, men efterhånden som man bevæger sig op i PR, skal der mere og mere til for at komme op på næste niveau. Du kan opbygge din PageRank ved at få indgående links fra sider med høj PageRank. Start eventuel med at tilmelde dit site til link-kataloger, de giver ikke den helt store effekt, idet Google godt kan se det er link-kataloger, men “mange bække små”. Dernæst kan du evt. se om du kan få bloggere til at skrive et blogindlæg om dine produkter eller services. Du kan også skrive artikler til artikeldatabaser, hvor du skriver om et relevant emne, og lægger et link til din side ind i teksten. Er du selv ejer af flere hjemmesider, kan du lige så godt drage fordel af dette, og få dem til at linke til hinanden.
Vær opmærksom på at SEO en vedvarende proces – det er meget tidskrævende! Men hvis du lægger den tid i det, som det kræver, garantere jeg dig at det vil komme dig til gode i den anden ende. Og hvis du ikke selv har tiden eller lysten til at lave søgemaskineoptimering til din hjemmeside, så kan du altid gøre brug af en professionel SEO ekspert. En professionel kan sikre dig at du får det optimale ud af din søgemaskineoptimering, og kommer til tops på Google, på de søgeord der er relevante for dig. Når du skal finde et SEObureau er det altid en god idé at undersøge hvordan firmaet selv ligger på Google, det giver som regel et fingerprej om hvor gode de er til det de laver 😉
Fandt du denne artikel interessant kan du læse meget mere om SEO på min blog her!