Licitationer – kom på forkant med din branche

Hvis du er virksomhedsejer, så har du nok også følelsen af, at det indimellem kan være en kamp at skaffe tilstrækkeligt med arbejdsopgaver til virksomheden. Dette er især blevet realiteten i en tid med nedsat aktivitet i langt de fleste brancher. Af denne grund er der behov for at informere om muligheden for licitationer, hvormed virksomheder nemt kan byde på et bredt udvalg af opgaver.

Hvad er en licitation?

En licitation opstår, fordi en offentlig institution eller privat virksomhed søger en anden virksomhed til at udføre en eller flere bestemte opgaver, da de ikke selv besidder den fornødne viden eller arbejdskraft.

Formålet med licitation er at opnå den bedste løsning til den bedste pris, og samtidig give alle interesserede virksomheder en fair mulighed for at byde ind.

Licitationer foregår typisk i bygge- og anlægsbranchen, men social- og sundhedssektoren gør også brug af udlicitering af tjenesteydelser. Kunden er sædvanligvis den offentlige sektor, der udliciterer tjenesteydelser, men private virksomheder kan også gøre brug af licitationer.

Hvilke typer licitationer findes der?

Overordnet set findes der to forskellige former for licitationer. Den første er en såkaldt offentlig licitation, hvormed alle leverandører har mulighed for at afgive deres bedste tilbud. Dette er den mest anvendte form for licitation. En anden licitation er den begrænsede, hvor leverandøren opfordrer et begrænset antal leverandører til at byde på opgaven.

Hvis værdien på en licitation overstiger et vist beløb, skal denne udbydes til virksomheder i hele EU, som en EU-licitation. Dette tilfører yderligere konkurrence på markedet, hvilket typisk vil medføre lavere bud.

Hvordan foregår en licitation?

En licitation opstår, hvis en offentlig institution eller privat virksomhed har en opgave, som de ikke selv kan udføre. Kravene for licitationen vil blive opstillet og efterfølgende udbudt blandt en række interesserede virksomheder. Det foregår overordnet set på den måde, at tilbudsgiver fremviser en plan for udførelsen af licitationen, samt hvor meget de vil tage i betaling for den pågældende opgave.

Licitationen afsluttes, når kunden har modtaget tilstrækkeligt med tilbud, og det mest eftertragtede tilbud vinder således udliciteringen. I langt de fleste tilfælde vil det være det billigste tilbud der vinder udliciteringen, men det er op til kunden som udsteder licitationen at angive, hvilke krav de ønsker opfyldt.

Udbudsportalen hos abonnementtilbud.dk

På hjemmesiden abonnementtilbud.dk, finder du et bredt udvalg af nyhedsmedier, hvori du kan finde de licitationer der er relevante for lige netop din branche. Her får du et overblik over hvilke licitationer der bliver udbudt, og den nødvendige kontaktinformation, så du nemt og hurtigt kan fremsende tilbud på den ønskede licitation.

I udbudsportalen finder du endvidere en udbudsagent. Udbudsagenten gør det muligt at få leveret relevante udbud direkte i din mailboks. På denne måde har du altså mere tid og energi til at udføre andre projekter, velvidende om, at du automatisk bliver opdateret med de seneste licitationer, som du finder interessante.